Вона приходить увечері, уже майже вночі, саме
перед тим, як я прокидаюся від короткого спання, перед тим, як я знову не
спатиму до ранку. Вона – не для того, аби про щось запитувати, та й у роті
сухо, і в голові скловата, важка, з незручними жмутами, волога, підвальна
скловата. Устати б – та хай і не встати, а хоч би поставити ноги на підлогу, підсліпувато
мружачись на світло – намацати цигарку внизу, і попільничку, і запальничку, і
пляшку з жовтуватою нікотиновою водою. У роті сухо, як і завжди, коли засинаєш
на заході сонця, покидаючи все незроблене, недороблене й непочате на чужому вже
березі, де вдень ще було життя, а ось тепер ти його видихав, вижив, використав,
і туди вже немає чого повертатися. Так сухо в роті, що найкраще б заритися в
подушку знову, і прагнути, прагнути, прагнути ввібрати назад неслухняні
струмені сну, які в мене ніколи не бувають рівні, а тільки рвучкі, поривчасті,
нестійкі, тьмяні, з просвітами, з тривогою й частими прокиданнями, з
вовтузінням, перевертанням і постійною безглуздою зміною пози. Подушка зім’ята
й огидна, у роті сухо, у голові скловата, а на підлозі риплять її кроки – і їх
одразу ж перехоплюють порожні пляшки під столом, вони стоять так густо й
незручно, що кожен крок по старих хрущовських дошках пробуджує в них тривожну
незатишну трель.
Її не можна ні про що запитувати, а вдягнена вона
буває по-різному, не щоразу інакше, не чудернацьки, не жалісно. На ній буває
біла нейлонова куртка, закоротка, як для листопаду, захолодна, одним словом –
тонка. Над курткою біле лице з акуратно вищипаними бровами, а над бровами
стрижка, волосся чорне, але одне пасмо спереду вифарбуване в біле, точніше в
руде. Чим свіжіший той колір, тим дужче вона хотітиме чимдуж схопити мене за
руку й виволокти кудись крізь слизькі листопадові нетрі з непролазною грязюкою,
крізь вузьку автотрасу, вогні якої то ковтають нас, то знову випльовують на
камінці, на муари розлитого мазуту, та й просто на багно. Фари подеколи вихоплюють
із риштовання дерев, із туманів вижухлого лугу її суворі циганські серги та ще
її рясні, важкі, як сокири, сльози. Мені нікуди не хочеться з нею йти, бо
поряд, унизу, тільки намацай, дотягнися, здогадайся, – запальничка,
попільничка, перша затяжка, закашлювання й повне прояснення, або якщо не
хочеться цього, то будь ласка, лишень відсунь, як лаштунки, відкинь, відслони
непроникну свою завісу й потрап в інакше – у помірний гуркіт дров’яної плити,
стукіт ложок об миски, совдання брудним віхтем по дверях. От проникни, наїжся
там, нагрійся, залізь під пістряву ковдру, що пахне мишами, укрийся з головою й
жеврій у повній, цілковитій, абсолютній пітьмі, з якої тільки деколи випливає
квадрат незаштореного вікна, а в ньому – голова оленя, або кобиляча голова,
страшна, як раптовий хрускіт гілок у лісі, або затишна, підвішена за шлею до
живоплоту просто під місяцем... А вона хай отак і ходить отам, серед брудного
посуду й доверху наповненої попільнички, хай ходить і шукає мене в нейлоновій
своїй куртці, а пляшки хай завивають у відповідь на кожен крок. Бо якщо
погодитись іти з нею, то за листопадовим лугом буде ще овочевий магазин, який
пахне гниллю, де продавчиня силкуватиметься вибрати кілограм більш-менш
уцілілої моркви, а вона витиратиме свої сльози, а вони не витиратимуться й
падатимуть мені на голову, як сокири, вістрям униз. Навіщо витягала мене з-під
пістрявої ковдри, з-під мріяння котів і шипіння дров? Тааак, тільки на те, аби
зачинити в кімнаті на четвертому поверсі, де навіть телевізора немає, а книжки
по сорок разів перечитані. А вона сама піде в другу кімнату, зачиниться й
рипітиме канапою до ранку, вкрита до плечей, у повній самотності. І ні про що
її не можна запитати.
Онук її ледь пам’ятає – вона купувала йому
ведмедиків, светрики, катала на зграбних машинках у парку по десять гривень за
годину. Він чекав на неї в салоні краси, сидячи на килимі в розсипі
розмальовок, людин-павуків, трансформерів, шоколадок і фант. Він не знає ні
білої нейлонової куртки, ні циганських серг над обличчям, кам’яним, як у Ноя,
що тільки-но видерся на берег. Він не бачив кімнати з темно-фіолетовими
шпалерами, він не складав під лінійку постільної білизни, він не чув звуку, з
яким відчиняється порожній холодильник, він не впізнав би кришталевих
салатників, ущерть наповнених недокурками. До нього не припливав фельдшер із
молочного туману під час високої температури, у його ногах не куйовдилися
холодні змії, які одразу зникали, щойно вмикалося світло. На останній перерві в
школі він не ходив коридором, поділеним на кольорові квадрати, пильнуючи, щоб
не наступити на розділові лінії й цим самим намагаючись угамувати галоп часу.
Зрештою, вона продала ті серги якійсь Вірі, і на
журнальному столику того дня лежало свідоцтво про розлучення, а на свідоцтві
востаннє лежали ті серги. І вона, сидячи в кріслі поряд, поклавши на коліно
грубу ревізорську теку, малювала на альбомному аркуші жінку в танці з великими,
аж неймовірними сергами. Стан жінки зміївся, довкруг її стегон висіла квітчаста
хустка зі стряпами, груди були розхристані й важко здималися від прощання з
танцями в санаторії, з танцями вдома в незаміжніх подруг, з полюванням на
дефіцитні чобітки й помади, з короткими нечастими фліртами й несправжніми
готельними чоловіками. Жінка танцювала на аркуші між бубнів, світломузики й
романтичних листів, між пелюсток троянд, між пелюсток жасмину й пелюсток
фіалок, розгойдана вихором і галопом часу, який ніби хотів вивергнути з себе
все яскраве перед тим, як остаточно згаснути.
І поки ми йдемо листопадовою ніччю в лузі,
запитувати нічого не можна. Вона не скаже. Вона не відповість. Поки ми
переходитимемо луг, пройде листопад, настане зима, а тоді весна, літо, осінь, і
так скільки завгодно разів – а ми все будемо в лузі, і моя долоня
здригатиметься від холоду в її безсилій руці. Усе так і буде, достеменно так,
бо так завжди було в світі з розмазаним пізньоосіннім місяцем, у світі, який
грає мені себе, коли схоче, щойно я засинаю на заході сонця й прокидаюся майже
вночі, струшує мною, правує, стернує, водить мене, як блуд по темному лісі. І
вона водить мене – тільки їй відомими дорогами, казна для чого, витягнувши мене
з-поміж тонесеньких тятив мого сну, водить і мовчить, і щось показує, і плаче,
і каже тільки "Дарма, дарма...", і циганські серги мокнуть від дощу,
але вони суворі, лукаві й теплі, так, наче вона жива...
2017
Немає коментарів:
Дописати коментар