Уже ждали-ждали –
весь день, із самого рання. Пожитки мої нехитрі в торбу зібрали, банку молока
обідішнього – туди ж. Дивитися на торбу тоскно. Бродити по двору, виходити на
город – ще гірше. Картопля то вже викопана, цибуля вибрана, зате ж кріп – це
горе якесь, а не рослина. У червні він який був? Зелений, дрібненький, пахнув
радісно, баба його на вареники кришила. А тепер? Жовтий і мов аж руки ламає,
осипається.
Прабаба з самого
ранку заводила:
– Ти ж дивись, як
схочеться тобі на вроці… то ти ж не терпи! А піднімай руку й кажи вчителші – чи
можна в отхоже?
Дядько додає:
– Ну шо, матрос?
Кончилась твоя слобода! Тепер як запряжуть тебе – і вйо! На десять год. Геть…
Як згадаю, так волос диба, їй бо!
– Ану не підпрягайся!
Диви який! То ти щоденник у клуню ховав, бо самі двойки… а Серьожка ловко
вчитиметься? Так, Серьожка?
Та наче я знаю! Мені
взагалі невідомо, нащо та школа здалася. Чого я туди піду? З якого дива? Та ще
й мати казала, що туди треба щодня в прасованому йти, і черевики кремом мазати.
А мені так у прасованому погано, такі непереливки, що так би й вискочив із
нього.
На двір уже лягають
сутінки. Хмарні, темно-сині. Вітер здіймається, хляпає дверима літньої кухні. Я
вже сиджу там у куточку – з вузликом, як арештант. Жду. Кури надворі ходять,
похнюпившись, схиливши гребені. Дід із гуркотом затуляє на ніч колодязь лядою.
Тривожно на ворота поглядає, тоді – на годинник. Баба ставить на стіл смажену
картоплю:
– Іди, синок, їж та
лягай спать. Завтра видно буде…
Усередині мене
ворушиться надія. Після бабиних слів вона кріпне, розростається, як ота єдина
жоржина, обставлена дротовою загорожею од курей. А раптом мати передумала?
Раптом мене не оддадуть у ту школу? Ну може ж таке бути? Або, якщо й оддадуть,
то на той рік? Або на ген той? Або, може, школа в пожежі згоріла, гасили – не
погасили. І мати думає: чого я по нього їхатиму, не на згарищі ж він
учитиметься…
Але щойно я радісно
зачерпую ложкою їжу, біля воріт спиняється авто. Ну – все. Тепер це вже точно
все. Кінець. Титри. Чорний екран.
Мати не заходить у
двір, а забігає:
– Давай-давай! Бігом!
Ще портфель збирать! Дома їстимеш!
Яєшня хляпає назад у
тарілку. Ех…
– Алла, давай я айстр
наріжу, он диви які гарні! Тільки два дні як зацвіли. Замотаю в целохван. Хай
понесе вчительці.
– Та якраз! Які там
айстри?! Я по рози з утра їздила аж у Миргород! Дитина первий раз іде!
– Ну давай, матрос! Не
ти перший, не ти послідній!
Червоні жигулі швидко
пролітають село – верба, синій дах сусідської хати, потічок, вигін, болітце,
дамба, річка, глід, луг – а, здається, все життя мелькає перед очима. У
зворотному напрямку. Накрапає дощ. Я сиджу на задньому сидінні з торбою. Мати
на мене – жодної уваги. Говорить із водієм і його жінкою про те, які гарні
сорочки прислав мені дядя Гриша з Таллінна, який темно-синій портфель, які
ручки й зошити.
– Прибалтика!
Трикотаж такий, Люба, шо очей не одведеш. Не хуже гедеер! Я цілий вечір учора
роздивлялась. Усі строчечки рівненькі, а в нас як пошиють…
У під’їзді пахне
фаршированим перцем і консервацією. Мої кроки відлунюють так голосно, що,
мабуть, їх чути аж там, коло річки, де комарі рояться, коло воріт, куди корова
заходить… Просто біля порога стоїть відро з помідорами. Ненавиджу бачити
сільські помідори в квартирі. Так і хочеться буцнути відро ногою. Але я,
звичайно, не буцаю.
У хаті на журнальному
столику сидять два ведмедики – більший і менший. В одного стрічечка синя картата,
а в другого – зелена. Коло них сидить сестра. Стереже.
– О, ведмедики які! –
підбігаю й хапаю більшого.
– Он твої ведмедики!
– показує мати пальцем на великий стіл, куди купою звалене шкільне причандалля.
– Он твої ведмедики!
– вторить їй сестра. Їй добре. Їй п’ять років…
Після
«мильно-рильних» процедур мати підводить мене за руку до столу. Бо сам я не
дуже-то хочу йти туди… Мою увагу привертає пенал. Він відкривається, якщо
натиснути на блискучу кнопочку. А зачиняти треба вже рукою. А тоді знов – на
кнопочку. Ну, з таким пеналом ще можна й піти в ту школу. Хоч спробувати.
– А як мою вчительку
звать? – питаю невпевнено.
– Тетяна Батьковна! –
озивається тато з-під газети.
– Вчи, вчи дитину! Та
він завтра возьме й ляпне, позор отакий! Не слухай, синок, учительку звать
Любов Миколаївна… дуже хороша вчителька… іди сюди, рубашку поміряєм.
Після тортур із
мірянням, обмацуванням, поправлянням і прицмокуванням – Ай! Зразу видно, шо не
в нас шите! Бесподобне! Віта, піди гукни тьотю Вєру, хай подивиться! – мене
чекає вечеря. Я від хвилювання нічого не їм, тільки скоса поглядаю на червоні
троянди, які мокнуть у величезній мисці впереміш із гілочками аспарагусу.
Дивлюсь, які вони розкішні, з самісінького Миргорода, майже заморські, за гроші
куплені, і мені стає до лоскоту в горлі шкода бабу з її безхитрісними айстрами.
От чогось так шкода стає, що не продихнути. І світло в кухні чуже, масне, як у
погребі. І сорочки ті кляті, ті випрасувані, мати вже вивісила на дверцята
шафи, мало не поцілувавши кожну – вона так і не вирішила, у якій мені завтра
йти…
…Школа стрічає мене
тупотінням ніг, ударами портфелів по спині, брязкотом ложок і дзенькотом
склянок у їдальні. Учителька Любов Миколаївна – красива, як фея, і ласкава, як
сонце, зупиняє нас серед коридору й показує на транспарант із наклеєними
літерами:
– Через півроку,
діти, ви вже зможете прочитати, що тут написано!
– Реформа школи –
справа всенародна! – випалюю я, хоч останнє слово мені дається все ж важкувато.
Любов Миколаївна рясно
хвалить мене, гладить по голові, а тоді веде всіх у клас і розсаджує за парти.
На дошці – білий паперовий голуб і надпис «Миру – мир». Дуже простий надпис,
тому я читаю його навпаки: «Рим – урим».
Останнім до класу
забігає маленький хлопчик, нерішуче спиняється, червоніє, а тоді тицяє Любові
Миколаївні букет кольорових айстр, перехоплених унизу звичайною газетою.
Учителька кладе
айстри на підвіконня, до інших квітів. А мої миргородські троянди стоять у
високій вазі на столі. Учителька говорить про нас і про дітей усього світу, що
всі за мир, що всі дружні й раптом що – зразу беруться за руки. А я, здається, її
не чую, бо комірець натер мені шию. Бо за партою треба сидіти рівно. Бо
бутерброд із ковбасою ждатиме мене аж до перерви, а на уроці їсти не можна. Бо
все це доведеться терпіти десять років. Бо айстри нічим не гірші троянд – і від
цього в горлі такий клубок, що не продихнути…
2019
Цей глибокий, гіркуватий запах айстр, їх голівки в росі завжди мене супроводжували до школи 1 вересня. Дякую!!! "В горлі такий клубок, що не продихнути..."
ВідповістиВидалити